söndag 29 mars 2009

Provision

Var inne på sneakerskedjan Footaction. Hittade en schysst  T-shirt på rean. Tog den i rätt storlek och begav mig mot kassan. Med bara någon meter kvar blev jag stoppad av en kille i personalen.

"Excuse me sir, are you buying that?"

Jag hann knappt svara ja innan han ryckte till sig tröjan och skrev ett nummer på prislappen. Utan ett ord försvann han sen iväg. Lite perplex fortsatte jag gå mot kassan. Då kom nästa kille ur personalstyrkan. Han frågade också om jag skulle köpa tröjan och ryckte till sig den. När han såg siffran som den första killen skrivit suckade han och sa "fuck" högt för sig själv. Han gav tillbaka T-shirten och försvann lika snabbt som han kom.

Jag tog mig fram till kassan. Där stod två tjejer. Den ena log och hälsade trevligt medan jag räckte fram tröjan. När hon såg den skrivna siffran på prislappen svor hon för sig själv, la ner tröjan på disken och gick. Hennes kollega tog då över. Trots att jag hade på känn vad siffran stod för så frågade jag henne vad den betydde. "Sales commision" svarade hon snipigt medan hon knappade in sin kollegas nummer så att han fick lite bonus.

Ingen hjälpte mig. Ingen erbjöd sig att hämta något åt mig. Ingen gjorde den minsta ansträngning för att jag som kund skulle känna mig nöjdare med mitt besök.

Alla ville dock tjäna provision på mig.

1 kommentar:

  1. Jag brukar se till så att ingen får provision på mitt köp i lägen som dessa. Alternativt helt enkelt lämna butiken om de uppför sig alltför illa.

    SvaraRadera