fredag 13 mars 2009

Anders = Mensaredigeraren

Jag läste Malcolm Gladwells senaste bok "Outliers - the story of success". Rolig och spännande läsning som rekommenderas(alla hans böcker är fantastiska). 

I den berättar han att Microsoft under sina jobbintervjuer tydligen(och även många andra företag i världen) ställer frågan: Varför är brunnslock runda?

Gladwell skriver att klarar den sökande inte svaret så får han/hon inte tjänsten. 

Förra veckan satt vi och snackade på redaktionen och på något sätt kom vi in på ett ämne som fick mig att tänka på denna tankenöt. Jag drog den för Sven och Anna. Ingen av dem kom på svaret.

Dan därpå fick Tim höra den. Han hade verkligen ingen aning.

Tredje dagen drog jag frågan för Anders, vår redigerare. Han satt tyst i tio minuter innan han öppnade munnen och levererade det efterfrågade och korrekta svaret.

Efter detta har han gått omkring med rakare rygg här på kontoret. När jag sa till honom att jag skulle blogga om detta svarade han på bred värmländska:

"Ok. Skriv att jag hade 29 av 32 på ett Mensatest i Expressen också." 

Är det någon av er som har ett bra svar?

P.S. Det är ett specifikt svar som Microsoft söker, men har läst några andra rimliga också. D.S.

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hmm... Klurig fråga (fattar inte helt varför man frågar om sånt på en anställningsintervju). Jag funderar på om det kan ha någonting att göra med att runda lock är lättare att sätta på (måste inte anpassas på samma sätt som om locket var kantigt). En annan tanke är att runda lock inte kan ramla ner i brunnen.

    Nyfiken, vad är svaret??

    SvaraRadera
  3. Mamma tycker att man måste kommentera det du har skrivit. Jag tycker det går bra att skriva något nonsens för att visa henne att det är enkelt.

    SvaraRadera
  4. Brunsslocket är runt därför att genom vara runt med kant kan det inte trilla ner i ett runt hål som ett fyrkantigtlock kan genom daigonalen. Ett enkalre svar är naturligtvis runt därför att brunshålet är runt. Tom (Tims Pappa)

    SvaraRadera
  5. Tom har gett det efterfrågade svaret. Sen är det ju så att Microsoft använder frågan för att se hur man resonerar så de ber en att tänka högt.

    Finns en skröna(?) om en kille som var så bra på att skjuta in olika lösningar(inte den efterfrågade dock) att Microsoft erbjöd honom en hög placering på deras marknadsavdelning.

    SvaraRadera